Linn Ulmann - Áldott gyermek

2010. szeptember 30., csütörtök

Linn Ullmann
1966. Augusztus 9-én született  Oslo-ban Karin Beate Ullmann néven, Liv  Ullman és Ingmar Bergman lányaként. 1988-ban fejezte be irodalmi tanulmányait a New York-i egyetemen. 1992-ben költözött vissza  Norvégiába ahol újságíróként (Dagbladet, Aftenposten) kezdett dolgozni.  Négy regény írt , amelyet több mint harminc nyelvre fordítottak le és ezzel  világhírűvé vált. Az első műve a Mielőtt elalszol 14 országba jutott el  mielőtt Norvégiában kiadták volna. Áldott gyermek című művét 2005-ben  Brage-díjra jelölték. Megjelent művei:
Mielőtt elalszol (2000)
Áldott gyermek (2002)
Kegyelem(2006)

Áldott gyermek
A történet 1979 nyarán játszódik, egy Balti tengeri szigeten. Három féltestvér Erika, Laura és  Molly minden évben itt töltik a nyarat apjuknál Isak Lövenstadnál. De ezen a nyáron minden  megváltozik és 25 évnek kell eltelnie, hogy a testvérek visszatérjenek a szigetre. Az úton  Hammarső felé, visszagondolnak a sorsdöntő nyárra és feltárják az olvasónak, hogy mi történt   azon a nyáron a többi ott nyaraló gyerekkel és Ragnarral. Ragnarral az áldott gyermekkel, aki  mindig futott valami elől de valamiért különösen vonzódott Isak-hez.  Miközben olvastam ezt a  könyvet eszembe jutott A legyek ura (Golding) ami hasonlóképpen emlékezetes mű.  Folyamatosan azt kerestem mi húzódik meg a szereplők cselekedetei között. Szókimondó, nyers de mégis szépen megírt történet. Bár a vége kicsit hirtelennek tűnik nekem. Végig valamiféle katarzisra vártam,ami nem következik be.  De így a befejezés is éppen olyan fura  mint az egész könyv. Mindenképpen meg kell említenem, hogy az írónő zseniálisan tárja elénk a  gyermeki gondolkodásmódot, és a valódi értékek keresését. Arra viszont nem jöttem rá, hogy  miért is áldott az Áldott gyermek, de ez lehet az én hiányosságom is. Aki szeretne kicsit  elmerülni a bűn, a megbánás, a felelősség és az emlékezés körében annak ajánlom ezt a  könyvet.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése